طرح نمایندگی فروش خودرو و خدمات پس از فروش آن، به عنوان یکی از طرح های کارآفرین و اشتغالزا، با هدف بهره گیری از فرصت های بخش بازرگانی صنعت خودرو کشور است. یکی از نیازهای اصلی در هر منطقه از کشور ایجاد و توسعه خدمات خودرویی، مانند اجرای طرح نمایندگی فروش خودرو و خدمات پس از فروش آن است. در واقع وجود این نوع نمایندگی ها یکی از الزامات و ضروریات صنعت خودرو در کشور است.
بدون شک با اجرای طرح نمایندگی فروش خودرو و خدمات پس از فروش آن، میزان رضایت مشتریان افزایش پیدا کرده و میزان فروش به حداکثر میرسد. چون قطعا لا اجرا شدن طرح نمایندگی فروش خودرو و خدمات پس از فروش آن، خدمات پس از فروش طبق استانداردهای ملی و بین المللی ارائه خواهند شد.
خدمات پس از فروش طبق تعریف کلاسیک خدمات پس از فروش مطابق نظریه برایان کوهن عبارت است تعهدي است که شرکتها براي پاسخگويي به نياز مشتريان براي پشتيباني در يک دوره زماني خاص (با نگاه کسب و کار) ارائه ميدهند. ولی آنچه که در بازارهای محصولگرا عمدتاً کاربرد دارد خدمات پس از فروش اینگونه تعریف میشود: خدمات پس از فروش خدمتی است که از سوی کارخانه سازنده به مشتری پس از فروش محصول ارائه میشود. این خدمت میتواند شامل تعمیر یا تعویض قطعه معیوب در طی مدت گارانتی یا بیشتر باشد. خدمات پس فروش کاملاً به محصول فروخته شده مرتبط است.
اگر چه تعریف آقای برایان کوهن میتواند یک تعریف جامع و کامل باشد، اما با توجه به تمایل سازمانهای محصولمحور به به تعریف دوم، آنگاه سازمانهای خدماتی از این تعاریف بهره نبرده و از آن بهرهمند نخواهند شد. مانند بانکها، بیمارستانها و مراکز آموزشی.
امروزه برای دربرگرفتن کلیه فعالیتها به مفهوم خدمات پس از فروش مطابق تعریفی که آقای نادروهاب آقایی بعنوان محقق این حوزه ارایه دادهاست، به شرح زیر خواهد بود:
خدمات پس از فروش عبارتست از ابزار بازاریابی به منظور وفادارسازی مشتریان بالفعل از طریق شناخت و برآورده سازی نیاز اینگونه مشتریان. به این ترتیب با شناسایی نیازهای مشتریان موجود و بالفعل در تمامی حوزهها میتوان مفهوم خدمات پس از فروش را تبیین کرد و آنگاه بانکها، بیمهها، بیمارستانها، صنایع تولیدی و غیره مشمول این تعریف خواهند شد.
شناسایی نیاز و برآورده سازی این نیازها در تمامی کسب و کارها به عنوان ابزار خدمات پس از فروش خواهد بود. آنگاه نصب، راهاندازی، حمل کالا، سرویس در محل، و هر آنچه که بعدها به عنوان نیازهای تلویحی و تصریحی مشتریان شناخته میشود به عنوان راهکارهای خدمات پس از فروش شناخته میشوند.
سازمان خدمات پس از فروش به واحدی اطلاق میگردد که دارای دو فرایند اصلی است.
به این ترتیب سازمانی که فاقد یکی از آن واحدهای اشاره شده باشد، به نام خود شناخته میشود. بهطور مثال واحدهایی که فاقد فرآیندهای قطعاتی هستند بنام واحدهای خدمات شناخته شده و نباید از نام خدمات پس از فروش از آن استفاده کنند. به این ترتیب سازمانی که بتواند تمامی نیازهای مشتریان را از لحاظ فنی و قطعاتی تأمین کند بعنوان واحدهای خدمات پس از فروش شناخته میشود.
دفتر مرکزی : تهران - میدان آرژانتین- بلواربیهقی- کوچه 14 شرقی - پلاک 18 | تلفن تماس : 09120474369 | tojihinew@gmail.com