در طول تاریخ ابعاد، شکل و نحوه استفاده از کیف تغییرات زیادی را به خود دیده است. باید بدانید که کیف توسط فرد خاصی اختراع نشده و نام فرد خاصی به عنوان مخترع کیف در تاریخ مطرح نشده، بلکه یک نیاز اساسی بوده است تا مردم خودشان برای ساخت آنها دست به کار شوند و در طول زمان و توسط مردمان مختلف به تکامل رسیدهاند.
در زمان های قدیم، معنای کیف مقداری متفاوت بود و تنها به کیسه های ابریشمی که درون لباس قرار میگرفتند ختم میشد. یکی از دلایل این کار، این بود که خطر سرقت در آن زمان بیشتر بود و افراد پول های خود را همیشه با خود جابجا میکردند.
عوامل بسیاری در تغییر و تحول شکل کیف ها تاثیر داشته است. عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، از اختراع سیستم حمل و نقل ریلی گرفته تا جنگ ها و خونریزی و کمبود منابع برای تولید از مواردی بودند که هر کدام در به وجود آمدن کیف های امروزی نقش داشتند.
در ابتدا انسان ها از کیسه های کوچکی که ساخته ی دست خودشان بود، برای نگهداری وسایلشان استفاده میکردند. آنها این کیسه ها را از پوست حیوانات یا الیاف گیاهان میساختند. این کیسه ها باید خیلی محکم ساخته میشدند، چرا که از آنها برای نگهداری و جابه جایی وسایل و حتی مواد غذایی استفاده میشد.
استفاده از این کیسه ها، بیش تر در مصر باستان رواج داشته است. بعدها و درقرن چهاردم میلادی انسان ها، کیسه های کشی کمری را ساختند تا پول و اشیا ارزشمند خود را در آن قرار دهند. بسیاری از مردم، این کیسه ها را که به کیف های کمری امروز خیلی شباهت داشت، با طناب های بلند دور کمر خود میبستند.
پیدایش کیف های دستی
کیف دستی در قرن 16 میلادی متولد شد. در آن زمان زنان سکه های خود را در کیسه های کوچک پارچه ای قرار میدادند تا حمل آن برایشان آسان تر باشد. استفاده از این کیسه های کوچک پارچه ای، در میان مردان، بسیار بیش تر از زنان متداول بود. در همین زمان، گلدوزی هنر اصلی زنان اروپایی به شمار میرفت. پس آنها مبادرت به تولید کیف های گلدوزی شده نمودند.
در قرن هفدهم و همزمان با پیشرفت های صنعتی و اجتماعی، کیف ها هم دچار تغییر و تحول شدند. در این زمان، کیف هایی از جنس چرم و ابریشم تولید شدند که جیب های متعددی هم داشتند.
در آن زمان مردان هم به اندازه ی زنان از کیف های دستی استفاده میکردند. اما با گذشت زمان و اضافه شدن جیب به لباس های مردانه، کیف ها به کالایی زنانه مبدل شدند. هرچند بودند مردانی که از کیف هم استفاده میکردند، اما تعداد آنها به نسبت زنان، انگشت شمار بود.
قرن هجده و نوزده میلادی، دوران اوج استفاده از کیف های روستایی بود. کیسه های پارچه ای که امروزه هم استفاده از آنها متداول شده است. زنان این کیسه ها را به عنوان یک کیف دور مچ دست خود انداخته و از آن استفاده میکردند.
پیدایش کیف های دوشی
قرن هجدهم که در اروپا با عنوان دوره ی نئوکلاسیسیم یاد میشود، ایده ی اولیه ی کیف های دوشی هم مطرح شد. در آن زمان پستچی ها، محموله های خود را درون کیف های دوشی حمل میکردند که الگویی برای ساخت کیف های دوشی بود.
در قرن نوزده میلادی که قطار اختراع شد، چمدان های بزرگ در واگن های جداگانه نگهداری میشدند. بنابراین زنان نیازمند ساک های کوچک دستی بودند تا وسایل مورد نیاز خود در طول سفر را در آن نگهداری کنند.
در برخی منابع آمده است که در سال 1840 میلادی، یک تاجر انگلیسی برای همسر خود کیف بزرگی را سفارش میدهد، چرا که او میخواسته مشکل همسرش در حمل چند ساک دستی کوچک در سفرها را حل کند. در آن زمان برخی معتقد بودند که سنگینی و بزرگی اینگونه کیف ها برای خانم هامناسب نیست. اما چندی نگذشت که استفاده از این کیف ها در میان زنان سرعت گرفت.
تا قبل از اخترا زیپ، خانم ها از بندهایی برای جم شدن کیف هایشان استفاده میکردند. اما در سال 1923 و پس از اختراع زیپ، اولین کیف های زیپ دار توسط برند هرمس تولید شد.
در سال 1970 میلادی کیف هایی شبیه به روزنامه ی لوله شده به بازار آمد. کیف های دسته داری که البته طرفدارانش هم کم نبودند.
اما مد و فشن در قرن بیستم متولد شد. حالا زمان تغییر و تحول اساسی در کیف ها شده بود. در این زمان تعداد زنان شاغل بیش تر شد و به همان نسبت استفاده از کیف های دستی هم بیش تر شد. در این دوره به طور کامل کیسه های پلاستیکی و کیف ها از هم تمایز داده شدند. کیف های دستی برای نگهداری وسایل شخصی و روزمره و کیسه های پلاستیکی برای خرید استفاده میشد.
در جنگ جهانی دوم منابع فلزی و چرمی با محدودیت روبه رو شد. به همین خاطر در این زمان کیف ها را بیش تر از چوب و پلاستیک میساختند.
در نیمه ی دوم قرن بیستم، کیف ها مدل فرمی بیش تری به خود گرفتند. یک طراح ژاپنی در سال
اکنون پس از گذشت چند قرن از زمان استفاده از اولین کیف ها، این محصول به کالایی مهم و کاربردی به خصوص برای خانم ها تبدیل شد.
در سال 2008 یک طراح ژپنی کیفی ساخت که روی آن بیش از 2000 عدد الماس کار شده بود. این کیف تا دو سال گران ترین کیف تاریخ بود تا در سال 2010 گران ترین کیف جهان با نام هزار و یک شب ساخته شد. سطح این کیف پوشیده از الماس و نامش نیز در کتاب گینس ثبت شد.
اکنون شاهد تولید کیف هایی در بازار هستیم که تنوع بالایی از نظر جنس و رنگ در بازار دارند. طراحان خلاق، بدون محدودیت، هرروزه کیف های جدید با کارآیی های متفاوت را طراحی میکنند که به سرعت با استقبال مردم هم مواجه میشود. در این میان، برندهایی هم به شهرت رسیده و از راه تولید کیف های دستی درآمد خوبی به جیب میزنند. در هر حال هنوز هم هستند افرادی که مدل کیف های کلاسیک را بیش تر میپسندد و هنوز هم در کمد لباس های خود، انواعی از آنها دارند.
هر محصول ويژگيها و مشخصات خاصي دارد که بيش از هرگونه بررسي فني و مالي طرح، لازم است اين خصوصيات به درستي شناخته شوند. شناخت صحيح مشخصات و انواع مختلف محصول بدون ترديد، راهنماي مناسبي جهت تصميم گيريهاي لازم در انتخاب روش و عمليات توليد و محاسبات بعدي مورد نياز خواهد بود. در اين ارتباط يکي از مؤثرترين روشهاي قابل استفاده، به کارگيري استانداردهاي مدون ملي و جهاني هريک از محصولات ميباشد.
طبقه بندي اين نوع کيف بر اساس شکل، کاربرد و جنس صورت مي گيرد. البته انواع کيف ها تفاوت چنداني با هم ندارند به عنوان مثال در کيف از نوع مدل ديپلم،دسته کيف از جنس غالب فلزي (آهني) مياشد. اما در مدل اکولاک جنس غالب دسته و پايه هاي آن پلاستيکي مي باشد. به همين نحو ساير اجزا در طراحي و ساخت داراي انواع مختلف هستند.
با افزايش سطح آگاهي مردم و رغبت روزافزون آنها به کسب علم و دانش، سالانه بر تعداد محصلين دانشجويان کشور افزوده مي شود که يکي از پيامدهاي آن استفاده از انواع کيف مخصوص حمل لوازم التحرير ميباشد. از جمله عوامل مؤثر در افزايش مؤثر در افزايش ميزان مصرف داخلي اين نوع کالا افزايش جمعيت است که تأثير شگرفي در ميزان تقاضاي سالانه آن دارد. عمده مصرف اين کالا در دانشگاه ها و دبيرستان است.
کشورهاي عمده توليدکننده کيف
امارات متحده عربي
چين
کره جنوبي
ايتاليا
کشورهاي عمده مصرف کننده کيف
افغانستان
انگليس
آلمان
آمريکا
طراحي و احداث صنايع نيازمند شناخت مباني تئوري و برخورداري از ديدگاههاي تجربي و عملي متناسب با شرايط اقتصادي و فرهنگي و دانش فني موجود جامعه به منظور نيل به اهداف توليد مي باشد.
بررسي امکان احداث واحد از حيث نحوه تأمين مواد اوليه، تعيين ميزان سرمايه گذاري، تطابق تکنولوژي صنعت مورد نظر با ميزان تخصص ها و مهرتهاي بالقوه و بالفعل موجود در کشور و ... مطالعات هماهنگ و چند جانبه اقتصادي، فني، اقليمي و جغرافيايي را ايجاب مينمايد.
مطالعه فني ايجاد صنايع، مجموعه اي از تحقيقات در خصوص ماهيت مواد و محصولات، شناخت فرآيندهاي مختلف توليد و تکنولوژيهاي موجود و بررسي سيستمها، تجهيزات و ماشين آلات مورد نياز ميباشد. اين بررسيها در راستاي نيل به هدف توسعه، توليد و افزايش کيفيت محصولات توليدي صورت ميگيرد که با بهبود بافت فني واحدهاي جديدالتأسيس در داخل کشور، پاسخگويي به نياز بازار و رقابت با ساير توليدکنندگان جهاني را امکانپذير ميسازد.
در بررسيهاي فني ابتدا روشهاي مختلف توليد محصول مورد مطالعه قرار ميگيرد و پس از بررسيهاي لازم به مناسبترين تکنولوژي که با فرهنگ کاري و تواناييهاي بالقوه صنعت تناسب داشته باشد، انتخاب ميگردد. با انتخاب مناسبترين روش توليد هر محصول ميتوان دستگاهها و تجهيزات مورد نياز را براساس فرآيند منتخب، انتخاب نمود.
فرآيند توليد و انتخاب روش بهينه
انتخاب مناسبترين روش مبتني بر تحقيق و بررسي پيرامون کليه ي پارامتر ها و عوامل مهم و موثر در ميزان توليد، کيفيت محصول و قيمت تمام شده آن است. از اين رو بررسي معيار هاي لازم در اين زمينه ضروري مي باشد:
روش هاي مختلف توليد محصول بر اساس نوع و جنس مادهي اوليه مشخصات آن، شکل قطعات و عملکرد قطعه و محصول تعريف شده و ارزيابي مي شود. شناخت روش هاي مختلف توليد کيف که شامل چهار گروه قعطات فلزي، پلاستيکي، مقوايي و پارچه اي مي شود. به صورت تفکيک شده هر گروه مورد بررسي قرار مي گيرد تا روش مناسب توليد تعيين شود. در اين راستا روشهاي مختلف توليد قسمتهاي مختلف کيف، شامل بدنه ي کيف زبانه ي قفل، زبانه رمز نگهدارنده در و بدنه جيب کيف داخلي، نوار لبه ي ديواره هاي جامدادي و ديواره ي کيف داخلي کفپوش، لايه ي داخل کيف، بدنه ي کيف داخلي و پارچه ي برزنتي داخلي در و بدنه بدنه ي کيف داخلي شاسي کيف و زه درب کيف بررسي مي شوند در ادامه به توضيح فرايند هاي توليد هر يک از قطعات فوق اشاره شده و بر اساس شرايط و محدوديت ها روش منتخب ارائه خواهد شد.
بدنه ي کيف :
اين قطعه از ورق پلاستيک ABSساخته مي شود و روش هاي مختلف توليد آن عبارتند از واکيوم، پرس (سمبه ماتريس)، واکيوم همراه با پرس و سمبه ماتري.
الف - واکيوم (شکل گيري به وسيله ي خلا ):
در اين روش ابتدا ورق هاي پلاستيکي بروي ماتريس دستگاه قرار گرفته و توسط امنت هاي گرمايي تا درجه اي بين نقطه ي ذوب و انجماد حرارت داده مي شوند. سپس به وسيله ي کمپرسور، درون ماتريس (زير فيلم) خلا ايجاد مي شود. اين خلا باعث پائين آمدن فيلم مي گردد تا اين فيلم بروي ماتريس قرار گرفته و شکل قطعه مورد نظر را به خود بگيرد. پس از سرد شدن و انجماد قطعه را از ماتريس خارج کرده و در صورت وجود لبه هاي اضافي آنه را از قطعه جدا مي کنند. اين روش براي قطعات با ضخامت کم و ابعاد نسبتا کوچک مناسب مي باشد.
ب – پرس :
در اين روش همانند روش قبل، فيلم پلاستيکي را حرارت داده و سپس توسط سمبه، آنرا به داخل ماتريس هدايت مي کنند تا شکل ماتريس (قطعه مورد نظر) را به خود بگيرد. پس از سرد در صورت وجود لبه هاي اضافي آن را از قطعه جدا مي کنند. کيفيت وکميت قطعات قطعات توليدي با استفاده از اين روش بدليل اينکه در گوشه هاي قطعه کشش ايجاد ميکنند و سيکل توليدي آن زياد است، بالا نيست.
ج – روش ترکيبي:
در اين روش همانطور که از نامش بر مي آيد ترکيب دو روش قبلي است. يعني اينکه ابتدا به فيلم حرارت داده مي شود و سپس با ايجاد مکش و خلا آن را به درون ماتريس هدايت مي کنند و جهت کمک به شکل گيري هر چه بهتر فيلم، سمبه پرس نيز از بالا آنرا به سمت پائين (ماتريس) مي راند. پس از سرد در صورت وجود لبه هاي اضافي آن را از قطعه جدا مي کنند. معمولا قطعات با ضخامت زياد و ابعاد بزرگ را با استفاده از اين روش توليد مي کنند. زيرا ممکن است قدرت مکش خلا نتواند آنها را به درستي و کاملا مطابق قالب مورد نظر توليد کند. بديهي است که بهترين روش توليد بدنه ي کيف، با با توجه به ضخامت کم و ابعاد کوچک آن روش الف مي باشد. براي برش نيز از گيوتين استفاده مي شود.
کفپوش، لايه ي داخل کيف، بدنه ي کيف داخلي و پارچه ي برزنتي داخلي در وبدنه :
اين قطعات با استفاده از برش پارچه که معمولا به صورت رول از کارخانجات مربوطه خريداري ميگردد، توليد ميشود و تنها روش توليد آن برش و دوزندگي ميباشد.
بدنه ي کيف داخلي :
مقواي مورد نياز اين قطعه با استفاده از برش رول هاي مقوايي، توليد ميگردد و روش هاي مختلف آن بر اساس تکنولوژي و ظرفيت ميتواند توليد شود.
شاسي کيف و زه درب کيف :
اين قطعات با توجه به شکل ظاهري، از طريق برش و خم کاري و سوراخ کاري توليد ميشوند در واقع اين دو قطعه از پروفيل آلومينيوم اکسترود شده با سطح مقطع ارائه شده در نقشه توليد مي گردند و تنها روش توليد آنها خم کاري پس از عمليات برش پروفيل و سوراخ کاري ميباشد.
مونتاژ :
مونتاژ اجزا و قطعات به وسيله ي عمليات پرچ يا پيچ کردن انجام ميشوند البته براي اتصالات روش جوش کاري نيز ميتواند مطرح باشد اما به دليل بهره جستن از مواد پارچه ي و عدم نياز به اتصالات تحت فشار زياد از عمليات پرچ يا پيچ کردن استفاده مي شود.
فرآیند کلی تولید کیف
فرآیند تولید کیف شامل ۳ مرحله است :
برش
تخته کاری
چرخکاری
در مرحله ی برش، قطعات مختلف کیف که جنس آنها از چرم مصنوعی یا طبیعی است بر اساس الگوهای مقوایی که از قبل طراحی شده اند، بریده میشوند. بعد از برش رویه و آستری در مرحله تخته کاری اولیه، لایه ها توسط چسب بر روی هم میچسبند. سپس در مرحله ی چرخکاری، قسمت های آماده شده توسط چرخ بر یک دیگر دوخته میشوند و کیف شکل اولیه خود را به دست میآورد.
دوخت زیپ، انواع حلقه ها، میخ های زیر و رو جهت اتصال دسته به بدنه در این مرحله صورت میگیرد.
الف) اطلاعات میزان ظرفیت تولید و ضریب نقطه سربسر :
رديف | عنوان شاخص اطلاعاتی | ميزان | واحد |
1 | ضریب ميزان تولید در نقطه سربسر | 43% | درصد |
ب ) اطلاعات مالي و اقتصادی طرح :
رديف | عنوان شاخص اطلاعاتي | ميزان | واحد |
1 | میزان سرمایه کل مورد نیاز اجرای طرح | 21,548 | میلیون ریال |
2 | میزان سرمایه ثابت | 16,651 | میلیون ریال |
3 | میزان سرمایه در گردش | 4,898 | میلیون ریال |
4 | نرخ برگشت سرمایه | 45 | درصد |
5 | مدت زمان برگشت سرمایه | 2.2 | سال |
6 | سود خالص | 9,727 | میلیون ریال |
7 | سود ناخالص | 31,448 | میلیون ریال |
8 | هزینه خرید مواد اولیه و لوازم بسته بندی | 10,553 | میلیون ریال |
9 | هزینههای عملیاتی سالانه مورد نیاز طرح | 18,257 | میلیون ریال |
10 | ارزش افزوده خالص طرح | 28,579 | میلیون ریال |
11 | ارزش افزوده ناخالص طرح | 29,865 | میلیون ریال |
12 | هزینههای نگهداری و تعمیرات (نت) سالانه طرح | 298 | میلیون ریال |
13 | هزینههای استهلاک طرح | 939 | میلیون ريال |
14 | سرمایه مورد نیاز جهت رهن سوله صنعتی | 2,040 | میلیون ریال |
15 | سرمایه مورد نیاز خرید تجهیزات | 8,160 | میلیون ریال |
16 | هزینههای متغیر طرح | 13,010 | میلیون ریال |
17 | سرمایه مورد نیاز تامین وسایل حمل ونقل کارگاهی | 3,162 | میلیون ریال |
18 | ارزش فروش تولیدات سالانه طرح پس از اجرای طرح | 42,000 | میلیون ریال |
19 | هزینههای ثابت طرح | 12,472 | میلیون ریال |
20 | تعداد پرسنل ستادی و اجرایی مورد نیاز اجرای طرح | 10 | نفر |
21 | هزینههای قبل از بهرهبرداری طرح | 347 | میلیون ریال |
22 | هزینههای حاملهای انرژی و ارتباطات | 1,285 | میلیون ریال |
23 | میزان حقوق سالانه پرسنل ستادی و اجرایی طرح | 14,030 | میلیون ریال |
24 | نسبت افزوده ناخالص به ارزش فروش محصولات | 71 | درصد |
25 | نسبت افزوده خالص به ارزش فروش محصولات | 68 | درصد |
26 | نسبت افزوده خالص به سرمایهگذاری کل | 133 | درصد |
27 | سرانه سرمایه ثابت | 1,665 | میلیون ریال |
28 | سرانه سرمایهگذاری کل | 2,155 | میلیون ریال |
29 | نسبت سود خالص به ارزش فروش محصولات | 23 | درصد |
30 | سرانه ارزش فروش محصولات | 4,200 | میلیون ریال |
31 | نسبت سود خالص به سرمایه ثابت | 58 | درصد |
32 | مقدار NPV | 7,169 | میلیون ریال |
33 | مقدار NPV/I | 14 | درصد |
34 | میزان IRR در حالت عادی | 42 | درصد |
35 | میزان IRR در حالت بدبینانه | 7 | درصد |
دفتر مرکزی : تهران - میدان آرژانتین- بلواربیهقی- کوچه 14 شرقی - پلاک 18 | تلفن تماس : 09120474369 | tojihinew@gmail.com